Obejmując stoisko podczas targów można śmiało pomyśleć ,,To jest teraz moje biuro.'' W ciągu kilku dni to właśnie w tej przestrzeni odbywać się będą spotkania i rozmowy, a także uda się zawrzeć obiecujące transakcje.
Jak więc zaplanować organizację pracy na stoisku oraz na co szczególnie zwrócić uwagę, aby dobrze wykorzystać czas spędzony na targach?
Bez względu na to czy mamy do dyspozycji małe czy większe stoisko warto zadbać o to, aby każdy klient (zarówno obecny, jak i potencjalny) czuł się na nim dobrze.
Oczywiście wychodząc od najprostszych kwestii ważny, choć nie najważniejszy jest ogólny wygląd miejsca którym dysponujemy. Na pewno miłym akcentem ułatwiającym nawiązywanie pierwszego kontaktu są wszelkie materiały promocyjne oraz egzemplarze pokazowe. Warto zastanowić się nad ich właściwym doborem, gdyż dobrze urządzone stoisko potrafi przyciągnąć naprawdę wielu klientów.
Goście targowi często oglądają gabloty lub zerkają na stoisko nie nawiązując jednak bezpośredniej rozmowy z przedstawicielami firmy. Co wtedy? Przede wszystkim od razu warto okazać zainteresowanie. Niezobowiązująca rozmowa, udzielenie krótkiej informacji czy pokazanie próbek jest dobrym wstępem do zapoczątkowania dłuższej relacji biznesowej. Nawet jeśli nie uda nam się pozyskać nowego klienta, to niewykluczone, że zwróci się do nas w przyszłości lub poleci innej osobie.
Podczas wizyty na targach można zaobserwować sytuacje w których obsługa stoiska jest zainteresowana wieloma innymi kwestiami, a niekoniecznie klientem. Ożywione dyskusje we własnym gronie, ustawiczne wpatrywanie się w laptopa czy prowadzenie długich telefonicznych rozmów zniechęca wielu potencjalnych klientów. Część z nich może odbierać takie zachowania jako przejaw ignorancji, część natomiast najzwyczajniej w świecie nie chce przeszkadzać. Nie okazując właściwej atencji, na własne życzenie możemy stracić wielu wartościowych partnerów biznesowych.
Innym zachowaniem jakie również występuje i z pewnością nie przysparza nowych kontaktów jest długotrwałe znikanie ze stoiska. Targi oczywiście są czasem rozmów i podtrzymywania więzi w branży, ale pozostawienie pustego stoiska i udanie się na wycieczkę po hali lub z wizytą do znajomych nie ułatwi nam zdobycia odpowiedniej liczby klientów. Puste stoisko źle wpływa na nasz wizerunek, a nawet może zniechęcić potencjalnych zainteresowanych. Warto dbać o to, aby firmę zawsze reprezentowała przynajmniej jedna osoba, która będzie mogła udzielić informacji lub poprosi o kontakt w późniejszym terminie.
Zbieranie nowych kontaktów to główny cel targów dla wielu przedsiębiorstw. Jak efektywnie powiększyć bazę klientów?
Dobrym pomysłem jest na pewno pojemnik do którego zainteresowane osoby będą mogły wrzucić swoją wizytówkę. W ten sposób informacja o produkcie czy usłudze dotrze do potencjalnych zainteresowanych, którzy pierwszy kontakt z firmą mają już za sobą.
O ile sama wizytówka zawiera sporo informacji, to nie może równać się z własnymi notatkami. Podczas każdej rozmowy warto zanotować zarówno dane kontaktowe, jak i przede wszystkim oczekiwania potencjalnego klienta, a także wszelkie przydatne informacje, które mogą pomóc nam w sporządzeniu atrakcyjnej oferty. Pełna informacja pochodząca od kliku potencjalnie zainteresowanych może być bardziej wartościowa niż dziesiątki bezosobowych maili.
Przygotowując się do targów warto pamiętać, że to nie firmy robią interesy, ale to ich przedstawiciele nawiązują nowe relacje. Sukces na targach w dużej mierze zależy od naszych umiejętności interpersonalnych - otwartości, życzliwości oraz indywidualnego podejścia do każdej osoby.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Będzie nam miło, jeśli podzielisz się swoja opinią.